TEKNOBGT
Contoh Bacaan Ikhfa Haqiqi
Contoh Bacaan Ikhfa Haqiqi

Contoh Bacaan Ikhfa Haqiqi

Bacaan ikhfa haqiqi adalah salah satu jenis bacaan dalam ilmu tajwid yang berarti menyembunyikan atau menyamarkan suara huruf yang seharusnya jelas terdengar. Contoh bacaan ikhfa haqiqi ini banyak dijumpai dalam bacaan Al-Quran.

Penjelasan Ikhfa Haqiqi

Sebelum membahas contoh bacaan ikhfa haqiqi, sebaiknya kita memahami terlebih dahulu tentang ikhfa haqiqi itu sendiri. Ikhfa haqiqi terjadi ketika huruf nun mati atau tanwin bertemu dengan huruf ba, mim, wau, ya, dan nun. Saat terjadi ikhfa haqiqi, maka suara nun mati atau tanwin tersebut akan disamarkan atau disembunyikan.

Adapun cara membaca ikhfa haqiqi adalah dengan memperpendek bacaan nun mati atau tanwin menjadi satu harakat saja dan menyamarkan suara tersebut. Pada saat menyamarkan suara, ditekan dengan lembut tanpa terdengar jelas.

Contoh Bacaan Ikhfa Haqiqi

Berikut adalah contoh bacaan ikhfa haqiqi yang sering kita jumpai dalam bacaan Al-Quran:

1. Surat An-Nisa ayat 1

“Ya ayyuha an-nasu ittaqoo rabbakum alladzi khalaqakum min nafsin wahidatin wakhalaqa minhaz zawjahا”

Pada ayat tersebut, terdapat huruf nun mati pada kata “min” dan “zawjah”. Kedua kata tersebut bertemu dengan huruf mim dan ya sehingga terjadi ikhfa haqiqi.

2. Surat Al-Maidah ayat 35

“Ya ayyuha alladzi naamanoo koonoo qawwamīna bialqisti shuhadaa لillahi walaw alaa anfusikum awi alwaalidaini waal-aqrabeeن”

Pada ayat tersebut, terdapat huruf nun mati pada kata “lillahi” dan “aqrabin”. Kedua kata tersebut bertemu dengan huruf lam dan nun sehingga terjadi ikhfa haqiqi.

3. Surat Ali Imran ayat 191

“Alladzi naqamoo faoqdiboo hum bima qaddamoo binafaasihi waqooloo lanaa rabbana innaaka raoofoor raheemun.”

Pada ayat tersebut, terdapat huruf nun mati pada kata “qaddamoo” dan “naa”. Kedua kata tersebut bertemu dengan huruf dal dan wau sehingga terjadi ikhfa haqiqi.

Manfaat Mempelajari Ikhfa Haqiqi

Mempelajari ikhfa haqiqi sangat penting bagi seorang muslim yang ingin membaca Al-Quran dengan benar. Dengan memahami ikhfa haqiqi, maka bacaan Al-Quran akan semakin merdu dan indah didengar. Selain itu, juga dapat menghindari kesalahan dalam membaca Al-Quran yang dapat mengubah makna dari ayat tersebut.

Kesimpulan

Contoh bacaan ikhfa haqiqi adalah salah satu jenis bacaan dalam ilmu tajwid yang banyak dijumpai dalam Al-Quran. Ikhfa haqiqi terjadi ketika huruf nun mati atau tanwin bertemu dengan huruf ba, mim, wau, ya, dan nun. Cara membaca ikhfa haqiqi adalah dengan memperpendek bacaan nun mati atau tanwin menjadi satu harakat saja dan menyamarkan suara tersebut. Mempelajari ikhfa haqiqi sangat penting bagi seorang muslim yang ingin membaca Al-Quran dengan benar.

Artikel Contoh Bacaan Ikhfa Haqiqi

© Copyright 2023 TEKNOBGT.COM